Kiedy zaczynamy obserwować rozwój językowy naszych dzieci, czasami zauważamy, że używają formy osobowej wbrew swojej płci. Na przykład, mała dziewczynka może powiedzieć „chciałem” zamiast „chciałam”, a mały chłopiec może używać „zjadłam” zamiast „zjadłem”. Dlaczego tak się dzieje?
Eksperymentowanie z Językiem
Etap, w którym dzieci używają nieprawidłowej formy osobowej, jest naturalnym etapem rozwoju językowego. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym eksperymentują z językiem, próbując zrozumieć jego reguły. W tym procesie mogą dokonywać błędów, w tym właśnie związanym z płcią. Nie ma w tym niczego niezwykłego ani niepokojącego. To po prostu krok w procesie opanowywania języka.
Hiperkorekta
Zjawisko, w którym dzieci używają przeciwnej płci formy osobowej niż powinny, nazywane jest „hiperkorektą”. To oznacza, że dzieci korygują swoje błędy, stosując zasady gramatyczne, jednak czasem nieprawidłowo.
Przykładem może być sytuacja, w której dziewczynka, starając się mówić poprawnie, używa formy męskiej, bo myśli, że tak jest poprawnie, a nie zdaje sobie sprawy, że powinna używać formy żeńskiej. To zrozumiałe, ponieważ dzieci uczą się języka poprzez obserwację i naśladowanie, a nie zawsze rozumieją skomplikowane reguły gramatyczne.
Proces Rozwoju Językowego
Dlaczego więc dzieci przechodzą przez ten etap? To związane z ich procesem rozwoju językowego. W miarę jak dzieci rosną, poznają zasady gramatyczne i zaczynają bardziej świadomie używać języka. Proces ten nie odbywa się jednak nagle, ale stopniowo.
Dzieci uczą się z błędów, eksperymentując z językiem i przyswajając reguły. Dlatego ważne jest, aby zachęcać je do używania poprawnych form osobowych, ale zawsze w przyjazny i cierpliwy sposób, bez stresu ani presji.
Wspieranie Rozwoju Językowego
Jako rodzice i opiekunowie, możemy wspierać rozwój językowy naszych dzieci, zachęcając do rozmów, czytania i aktywnego uczestnictwa w zabawach słownych. Ważne jest, aby stworzyć przyjazne i pozytywne otoczenie, w którym dzieci czują się swobodnie w eksperymentowaniu z językiem.
Warto również docenić to, że dzieci przechodzą przez różne etapy rozwoju językowego, a te „błędy” stanowią integralną część ich drogi do opanowania języka. Jako rodzice możemy cieszyć się zabawnymi i uroczymi aspektami dziecięcego sposobu mówienia, które z czasem znikną w miarę rozwoju języka.